СОЛВИТ е безплатна услуга, предназначена да помага на гражданите и фирмите в ЕС да намират прагматични решения на своите проблеми, възникнали в резултат от неправилното прилагане на законодателството на ЕС в областта на вътрешния пазар от администрациите на държавите-членки. Като механизъм за решаване на презгранични спорове СОЛВИТ се занимава с разглеждане на въпроси, свързани с отношенията гражданин – държавна администрация или фирма – държавна администрация, което изключва решаването на проблеми в частната сфера.
Днес във всяка държава-членка на Съюза, а също в Норвегия, Исландия и Лихтенщайн, има изграден и функциониращ по един СОЛВИТ център. В България СОЛВИТ центърът е създаден в рамките на дирекция „Координация по въпросите на Европейския съюз“ в администрацията на Министерския съвет. Най-честите случаи, които дирекцията разглежда, са свързани с правата на българските граждани в Гърция, Кипър, Испания и Германия. Всички СОЛВИТ центрове си сътрудничат посредством специално създадена от Европейската комисия единна база данни, за да решават проблемите, възникнали пред гражданите и компаниите в рамките на 10 седмици, като в някои случаи този срок може да бъде удължен с още 4 седмици. Обикновено два СОЛВИТ центъра си сътрудничат за успешното разрешаване на даден проблем. В практиката те се наричат местен и водещ координационен център. СОЛВИТ е начин споровете за достъп и ползване на права в Европейския съюз да се решават извънсъдебно. Начин на работа на мрежата СОЛВИТ
Двата СОЛВИТ центъра работят заедно за решението на поставения проблем, а местният СОЛВИТ център информира жалбоподателя за постигнатите резултати. Ако жалбоподателят не е доволен от предложеното решение, той не е длъжен да се съобрази с него. СОЛВИТ няма правомощия когато са в ход съдебни процедури, или когато е възникнал проблем в частната сфера (потребител-фирма или фирма-фирма). Важно е също така да се знае, че поставянето на проблема пред СОЛВИТ не влияе върху сроковете, които трябва да бъдат спазени, съгласно националното законодателство, за да бъдат защитени правата на гражданите и компаниите. Достигането или не на каквото и да било решение в рамките на мрежата СОЛВИТ не ограничава по никакъв начин правото на гражданите и фирмите да предприемат правни мерки или да подадат официално оплакване в Европейската комисия. Мрежата СОЛВИТ се занимава с разглеждане на въпроси, свързани с отношенията гражданин-държавна администрация или фирма – държавна администрация, което изключва разглеждането на въпроси в частната сфера. Няколко са областите в рамките на достъпа до вътрешния пазар и правата на гражданите в Европейския съюз, в които най-често СОЛВИТ работи:
За да бъде един проблем квалифициран като „СОЛВИТ случай“, трябва да отговаря едновременно на следните условия:
На практика, по-голямата част от възникналите пред гражданите СОЛВИТ проблеми се отнасят до области като: признаване на професионални квалификации, социална сигурност, данъци, разрешения за пребиваване, регистрация на моторни превозни средства и т. н. От своя страна, фирмите срещат трудности, свързани с достъп до пазара на съответната държава-членка за предлагани продукти, предоставяне на услуги и движение на капитал. Често към българския СОЛВИТ център се обръщат българи, които срещат проблеми с прилагането на правата си в Гърция, Кипър, Испания и Германия.
Контакт с Българския СОЛВИТ център Администрация на Министерския съвет Дирекция „Координация по въпросите на Европейския съюз“ Е-поща: solvit@government.bg Адрес: бул. „Дондуков“ №1 София 1594 България Тел.: (+359) 02 9804042 |