Красив, делови, елегантет и много приветлив човек е Цветана Христофору – Българската оперна прима на Кипър, създала с много обич Кипърската оперна организация през 2008 година. Българка до мозъка на костите си, Христофору е най-успешната българска оперна певица в Кипър, създала и собствена школа за млади таланти. „Моите ученици ми вярват и имат много голям респект към мен, защото сами виждат резултатите от съвместната ни работа. Смятам, че ако не разбираш от пеене, не трябва да си позволяваш да го преподаваш. “Оперната прима и досега не е свикнала с показността и афиширането, присъщи на много от колегите й по света. „Не съм много пробивна, смятам че е по-добре да правиш пробив с изкуството си, да вълнуваш хората с показаното на сцената.“ Цвета е позната на много българи в Кипър, защото без нея и нейни изпълнения не минава нито едно културно събитие и празник на българската общност. Тя живее и твори на острова от 20 години и е сред водещите представители на българската музикална школа тук. Със своя глас и ролите си, които е пресъздала в постановките на Кипърската оперна организация, Цвета Христофору е известна на много любители на музиката в страната.
Петгодишнината на организацията бе отбелязана през април–май 2013-а, с участие във Фестивала на класическата музика в Ларнака. На нея дойдоха всички музиканти, с които сме работили през годините. От Националния театър за опера и балет в София, от Варненската, от Бургаската опера, от Кипър. Солисти от тях участваха в трите опери, които поставихме – „Дидона и Еней”, „Сватбата на Фигаро” и „Дон Жуан”, като и трите се превърнаха в събития за Кипър. Виждането на режисьорката Вера Петрова за „Дон Жуан” беше изключително. Действието се развива през 1920 г., в Чикаго, а Дон Жуан е гангстер, контрабандист на алкохол. Невероятна постановка, един истински фойерверк! Който я видя, каза: „Ама това е мюзикъл. За мене това е Моцарт! Много интересно беше“. Салоните бяха пълни, хората много се радваха.
За да създадеш един оперен театър, освен че трябва да имаш знания по мениджмънт, за да можеш да го развиваш и представяш, да си продуцент, трябва да си много навътре във всеки един от процесите, които стават вътре в театъра. Аз познавам сценографията, режисурата, епохите, в които се развива действието. Не съм спряла да пея, но нямам амбицията да бъда винаги на сцената. Истината е, че да съм само проводник на чужди виждания за творбата никога не ме е удовлетворявало. Аз не съм оперна примадона, аз искам да създавам. И цялата постановка на всички тези спектакли минава през мене – солисти, хор, декори, костюми…Аз продължавам да пея и ще пея, за да поддържам високото професионално ниво, на което стъпихме, докато подготвя напълно учениците си за голямата сцена. Иска ми се да можем да внушим на днешните млади хора, които са само техническа мисъл, да повярват, че има чувства и емоции. Операта по света е в голям възход, има големите си любители. Иска ми се сегашното виртуално поколение да позволи на душата да се обогатява, защото иначе животът е много тъжен.“, споделя Цветана. „Бих искала хората в България преди всичко да бъдем здрави и да станем по-разумни. Пошлото ни е заразило. Нещата, които в моето детство само съм чувала, че стават по кафани в циганските махали, ги изнесоха в ефира на националната телевизия. Засипаха ни с чалга, кючеци.
ДОБРИН ДОБРЕВ – КИПЪР
1 коментар
Buria ot emocii uragan i talant….