20% спад на туристи, който се дължи основно на руски граждани отчитат от Министерството на туризма за този летен сезон към момента. Това стана ясно след проведена среща на министъра на туризма Николина Ангелкова с местната власт и туристическия бранш в Бургас, съобщава „Фокус“. Министър Ангелкова каза, че този спад е прогнозиран още от януари 2015 година и очакванията са се сбъднали. По думите й, сезонът е динамичен и е сезон на записванията на туристи в последната минута. „Това е и което ме информираха от бранша, че са имали много трудни месеци – май и юни, но вече се наблюдава раздвижване. Голяма част от хотелите на първа линия са пълни. Те се надяват юли и август да се задържи по същия начин. Това е и нашата надежда. Това раздвижване, което се наблюдава в момента както по отношение на пазара с Русия, така и по отношение на другите ни пазари, ще продължи”, каза Ангелкова. Тя добави, че днес на сайта на министерството е качена наредба за професионалната квалификация на екскурзоводите. До края на лятото МТ ще бъде готово с абсолютно всички наредби, подзаконови актове към Закон за туризма, които почти две години не са били приети. Друга обсъждана тема по време на срещата в Областна администрация-Бургас е необходимостта от това да се увеличат чартърните полети до летищата, както и да има фокусирана и целенасочена реклама. По думите на Ангелкова, на 23 юли ще се проведе национален съвет по туризъм, на който ще се приеме националната програма за реклама за 2016 година. Един от основните акценти е още сега да започне да се работи за лято 2016, да се започне още от ноември месец реклама на лятото за следващата година с водещи международни туроператори, с които ведомството да има стратегически партньорство. Друг важен дискутиран въпрос е за обезпечаване на кадрите. По този повод министерството започва серия от кръгли маси, дискусии за това максимално да има сътрудничество между университетите, професионалните гимназии по туризъм и бранша. „Министерството изключително подкрепя това, така че да задържим младите хора и те да работят в България”, категорична бе министър Ангелкова. Днес и утре тя ще посети всички общини по Южното Черноморие, за да се срещне с местната власт и с бранша за началото на летния сезон 2015.
Министерството на туризма предвижда да се рекламира България като туристическа дестинация. „Рекламата на вътрешния пазар също не беше добре реализирана. Доста голяма част от България не е позната за нас самите. Включили сме реклама и в страни, които проявяват интерес към България като Азербайджан, Казахстан, Узбекистан, Туркменистан, които към момента нямат такава реклама. Засилен фокус имаме и върху далечните перспективни пазари като Китай, Индия и Япония. Най-големият целеви фокус е върху нашите съседи и Европа като Франция, Германия, Италия, Великобритания, Полша, Израел. Традиционно пазарите, от които имаме най-голям брой туристи, със сигурност ще продължим да рекламираме при тях целенасочено”, каза Ангелкова. По думите й, след проведени разговори с президента на френската асоциация на туроператорите е, че България успява да убеди страната ни да е една от дестинациите, които да се възползват от канцелираните почивки и ваканции вследствие на трагичните обстоятелства в Тунис. Към момента от Летище-Бургас има вече 44 нови полета. „Надяваме се тази тенденция да продължи, защото България е много сигурна и конкурентна дестинация”, каза още Ангелкова.
„За нас е изключително важно Гърция да се стабилизира финансово и икономически. Гърция е един от нашите основно партньори”, каза още Ангелкова. По думите на министъра, към момента трудно може да се прогнозира, тъй като е рано, дали потокът от туристи ще се насочи към България или не. На база на експресна анкета, която министерството е направило, има информация за това, че голяма част от туристите, които са се насочили да пътуват към Гърция, ще почиват там. Една част от българите, които са решили да почиват в южната ни съседка, ще бъдат по нашето Черноморие. „За момента е много трудно да направим конкретни прогнози дали кризата в Гърция ще се отрази в по-видим мащаб към нас или не. Може би, след седмица или две ще имаме по-конкретни данни”, каза Ангелкова. Министерството на туризма подготвя и проекти за новия програмен период 2014-2020 година. Вече има изготвени около 20 проектни предложения за реклама, анализи, за реклама на регионалния туристически продукт по ОП „Иновации и конкурентноспособност” 2014-2020. По ОП „Регионално развитие” 2007-2013 министерството изпълнява проекти за около 20 млн. лв. В рамките на осем месеца ведомството е ускорило изпълнението на всички проекти така, че да се намали рискът от загуба на средства по оперативната програма. Все още съществува риска за около 4 млн. лв. Ангелкова добави, че започват разговори с вицепремиера и министъра на труда и социалната политика Ивайло Калфин за привличане на кадри в туризма. „Предстоят ни разговори за това какво можем да направим така, че за следващия сезон да има някаква конкретика и дали въобще е възможно това”, каза министърът. По повод концесиите на плажовете Ангелкова каза, че е създадена междуведомствена група с МРРБ и се подготвя преминаването към МТ. „Има съгласие по въпроса. Обсъждаме практиката на всички други държави, които са предимно морски дестинации така, че да не се получава механично прехвърляне само от едно ведомство в друго, а да има някаква конкретика. Изключително важно е да има категоризация на плажовете, за да може да се прави разлика между един или друг плаж. Обсъждаме и други варианти, така че потребителят на услугата да бъде доволен, а не да се плащат излишни пари за сянка. Навсякъде в другите държави това е решено. Обсъждаме техния опит”, каза Ангелкова.
81