Преди две седмици Египет стартира строителство на нов Суецки канал. По време на официалното откриване на обекта президентът Абдел Фатах Ал-Сиси го нарече “проект за национално развитие”, който ще заяви сериозността на страната в привличането на инвестиции. За арабската държава това е много важно, тъй като няколко значими проекта, започнати по времето на президента Хосни Мубарак, останаха недовършени поради липса на политическа воля.
Проектът включва 35 километра разширяване на стария воден път и 37 километра ново трасе, успоредно на съществуващото. Предвидено е също създаване на международен индустриален и логистичен център в района на канала. По предварителни разчети стойността на съоръжението е 4 милиарда долара. Строителството ще продължи година и ще се извършва от 17 частни фирми от Египет под директния надзор на въоръжените сили на страната. Ще бъдат разкрити около един милион работни места.
Някои специалисти смятат, че сегашното правителство не е напълно подготвено за изпълнението на такова значимо начинание. Липсват сериозно предпроектно проучване, инженерни разчети и управление на инвестициите, значителна част от които са все още твърде неясни.
Жителите на Египет с ентусиазъм приемат усилията на администрацията да се справи с реализацията на идеята. Тези дни и главният имам Ахмед Ел-Тайеб посети обекта и насърчи работниците да положат най-голямо усилие за развитието на собствената си страна. Според нето министърът на образованието дори трябва да измени учебните програми, за да бъде отделено място в учебниците по история на Суецкия канал. Той призова да се организират екскурзии до канала, за да се насърчават работещите и да се стимулира вътрешния туризъм.
Проектът за втори канал между Средиземно и Червено море не е нов. Идеята е от времето на покойния президент Садат, като тогава се е обсъждало трасето да започва от Зафарана на юг до Порт Саид на север до трансформиране в обслужваща индустриална, търговска и туристическа зона.
Суецкият канал, построен в периода 1859 -1869 година, е един от най-силно използваните изкуствени водни пътища в света. Той е ключов в международната търговия и е източник на 4-5 милиарда долара годишни приходи за Египет. През 2013 година през него са преминали близо 17 000 кораба.
106