DRUM.bg

Новини

Цветана Христофору – варненката, която създаде Кипърския оперен театър

Цветана Христофору – варненката, която създаде Кипърския оперен театър
октомври 30
20:20 2015

Красив, делови, елегантет и много приветлив човек е Цветана Христофору – Българската оперна прима на Кипър, създала с много обич Кипърската оперна организация през 2008 година. Българка до мозъка на костите си, Христофору е най-успешната българска оперна певица в Кипър, създала и собствена школа за млади таланти. „Моите ученици ми вярват и имат много голям респект към мен, защото сами виждат резултатите от съвместната ни работа. Смятам, че ако не разбираш от пеене, не трябва да си позволяваш да го преподаваш. “Оперната прима и досега не е свикнала с показността и афиширането, присъщи на много от колегите й по света. „Не съм много пробивна, смятам че е по-добре да правиш пробив с изкуството си, да вълнуваш хората с показаното на сцената.“ Цвета е позната на много българи в Кипър, защото без нея и нейни изпълнения не минава нито едно културно събитие и празник на българската общност. Тя живее и твори на острова от 20 години и е сред водещите представители на българската музикална школа тук. Със своя глас и ролите си, които е пресъздала в постановките на Кипърската оперна организация, Цвета Христофору е известна на много любители на музиката в страната.

 БЪЛГАРКАТА ЦВЕТАНА ХРИСТОФОРУ СЕ ВРЪЩА ГОДИНИ НАЗАД И СПОДЕЛЯ

Петгодишнината на организацията бе отбелязана през април–май 2013-а, с участие във Фестивала на класическата музика в Ларнака. На нея дойдоха всички музиканти, с които сме работили през годините. От Националния театър за опера и балет в София, от Варненската, от Бургаската опера, от Кипър. Солисти от тях участваха в трите опери, които поставихме – „Дидона и Еней”, „Сватбата на Фигаро” и „Дон Жуан”, като и трите се превърнаха в събития за Кипър. Виждането на режисьорката Вера Петрова за „Дон Жуан” беше изключително. Действието се развива през 1920 г., в Чикаго, а Дон Жуан е гангстер, контрабандист на алкохол. Невероятна постановка, един истински фойерверк! Който я видя, каза: „Ама това е мюзикъл. За мене това е Моцарт! Много интересно беше“. Салоните бяха пълни, хората много се радваха.

Трудно се прави опера в Кипър, защото това е страна без тези традиции, каквито имаме ние в България, за това приемам живота си тук като мисия – казва примата и добрите и очи стават големи и си личи , че душата и запява – и продължава разказа си: „Много е трудно, особено за жена, чужденка. Много трудно беше в началото да си извоюваш място, когато вече има утвърдени фирми, които внасят готови продукции и изкарват доходи от това. Радвам се, че ние като театър доказахме как с кипърски певци и по-малко средства може да се правят постановки на високо професионално ниво. Голяма подкрепа за учредяването на театъра получихме от тогавашната първа дама на Кипър – Елси Христофияс. Трудно е да извоюваш държавно име – правото да се наречем Кипърска, ако не докажеш, че учредената институция може да работи като държавна. Липсата на база за създаването на оперна продукция е една от големите трудности, които срещаме в Кипър. Затова искам да отбележа, че без подкрепата на Националната опера в София постановките, които създадохме в Кипър, биха били неосъществими. Специално искам да благодаря на оперния режисьор Вера Петрова – истинско явление в българската култура, изключителен професионалист, с богат опит в престижни оперни театри, един от които е „Ковънт Гардън” в Англия. Много от кипърските певци са завършили Музикалната академия в София, но те нямат опита от професионална сцена. Ако Вера Петрова и другите колеги не бяха идвали да работят с тях, да ги учат да се движат по сцената, да пеят, да играят, нямаше да успеем. Всички декори, костюми се правиха с помощта на Националния оперен театър в България. Сега нашият театър се развива прекрасно, работи целогодишно, с богат репертоар.

За да създадеш един оперен театър, освен че трябва да имаш знания по мениджмънт, за да можеш да го развиваш и представяш, да си продуцент, трябва да си много навътре във всеки един от процесите, които стават вътре в театъра. Аз познавам сценографията, режисурата, епохите, в които се развива действието. Не съм спряла да пея, но нямам амбицията да бъда винаги на сцената. Истината е, че да съм само проводник на чужди виждания за творбата никога не ме е удовлетворявало. Аз не съм оперна примадона, аз искам да създавам. И цялата постановка на всички тези спектакли минава през мене – солисти, хор, декори, костюми…Аз продължавам да пея и ще пея, за да поддържам високото професионално ниво, на което стъпихме, докато подготвя напълно учениците си за голямата сцена. Иска ми се да можем да внушим на днешните млади хора, които са само техническа мисъл, да повярват, че има чувства и емоции. Операта по света е в голям възход, има големите си любители. Иска ми се сегашното виртуално поколение да позволи на душата да се обогатява, защото иначе животът е много тъжен.“, споделя Цветана. „Бих искала хората в България преди всичко да бъдем здрави и да станем по-разумни. Пошлото ни е заразило. Нещата, които в моето детство само съм чувала, че стават по кафани в циганските махали, ги изнесоха в ефира на националната телевизия. Засипаха ни с чалга, кючеци.

Бъдете по-разумни – дайте възможност на българската култура да диша. Наложете не цензура, а чувство за мярка и добър вкус. Всички чалги да вървят там където им е мястото – няма лошо.“ Много неща и предстоят да направи през живота си – си мисля аз, но смятам, че Цвета е привилегирована – Господ и е дал толкова много талант, че колкото и да са и подливали и да подливат вода, тя седи отгоре. Животът и е жертва в името на кариерата и изкуството, дори в името на България, щото където и да е – тя си остава Българката Цветана Христофору. Светът се прекланя пред нашите оперни гении – Гена Димитрова, Борис Христов, Райна Кабаиванска, Елена Николай. Тази памет трябва да пазим и продължим, защото сме длъжни на тези първомайстори , които отъпкаха пътеките на Българската оперна слава по света. По този път вървя и аз и пред мен стои само едно- името БЪЛГАРИЯ!!!“, споделя певицата Цвета – достойна, без маска, без излишна суета. Затова – дъблок поклон и бурни аплодисменти!

ДОБРИН ДОБРЕВ – КИПЪР

1 Коментар

  1. omorfos
    omorfos ноември 01, 10:58

    Buria ot emocii uragan i talant….

Напиши коментар

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Реклама

Хороскоп

Хороскоп за 22 ноември 2017
Хороскопи от astro5.net

Последвайте ни в Google+

Харесайте ни във Facebook